Lige et lille indspark inspireret af radioprogrammet, som jeg medvirkede i, i går (og nej, jeg har ikke glemt rosenprodukterne, jeg blev blot lige grebet …). Det handlede nemlig meget om køn – cyberfeminisme kaldte de det – og selv om jeg ikke betegner mig selv som den store feminist, så kan jeg alligevel ikke lade være med at nævne, at skønhedens allersejeste damer – Helena Rubinstein, Estée Lauder og Elizabeth Arden – alle skabte fantastiske skønhedsimperier på et tidspunkt, hvor kvinder endnu ikke havde opnået stemmeret. Det er da kvinder, der vil noget (jeg kan kun igen anbefale biografier og bøger om dem). Jeg sidder netop og skriver om Helena Rubinsteins 110 års jubilæum, der fejres i år, og om Estée Lauders berømte Re-Nutriv creme, som hun lancerede til 50$ på et tidspunkt, hvor cremer ikke kostede over 10$. Det blev starten på luksuscremer, som vi kender dem i dag (i øvrigt en af de størst voksende kategorier indenfor hudpleje, hvis du spørger analysefirmaerne). Netop Re-Nutriv var årsagen til, at jeg var i Los Angeles for et par uger siden. Gik du glip af alle de gode Hollywood-tips og trends (ansigtsbehandlinger i guld, mink-øjenvipper, Fraxel-behandlinger og Blushington? Så gå tilbage til den 16. januar og en uge frem (arkivet finder du midt for i skønhedsbloggens højre spalte).
Foto: Estée Lauder
2 Kommentarer
Dorte
16. februar 2012 kl. 10:49Cyberfeminisme. Cool word! Det sætter da lige en masse tanker igang….
jeg elsker at høre anekdoter om de seje ladies, der turde tro på sig selv og deres idéer i en tid, hvor ‘det ikke lige gav sig selv’.
Mer’ Mer’ Mer! We love you for it 🙂
Charlotte Torpegaard
19. februar 2012 kl. 20:20Kære Dorte,
Mange tak for din hilsen, og ja, der er ikke noget som de seje skønhedskvinder, der kan inspirere. Jeg elsker at læse historier og biografier, og jeg lover, at jeg nok skal drysse mere af det udover skønhedsbloggen. Jeg kan slet ikke lade være.
De bedste hilsner, Charlotte