Der er ingen som franskmændene, der kan bringe ægte parfume tilbage i ens bevidsthed. Herhjemme er vi efterhånden blevet så duftforskrækkede (mig selv inklusive, med baby i huset), så jeg har stornydt Paris med det store podie af eksklusive duftlys i trendimperiet Colette, lobbyen på det famøse Hotel Costes med den helt særlige Costes-duft som er kreeret specielt til dem, og at gå i slipstrømmen efter franske kvinder og mænd, der ifører sig parfumedråber på samme måde som de ifører sig tøj. I Frankrig er parfume en kulturarv. Det beviser også det spændende parfumeindslag på Margiela-hotellet, med tre kunstneriske podier med dufte fra Les Liquides Imaginaires, som jeg aldrig er stødt på før. Efter sigende har konceptmageren bag, Philippe Di Meo, tidligere arbejdet sammen med Margiela (og i øvrigt en række andre prominente franske huse som Möet & Chandon, Dom Perignon, Guerlain, Christian Dior og Sephora) og hans tilgang til parfumer er da også ganske usædvanlig. Eller måske er den i virkeligheden ganske sædvanlig, for han går helt tilbage til, hvad parfume i virkeligheden handler om, nemlig olfaktoriske beskeder til din fantasi. Selv kalder han dem for symbolic eaux, altså symbolske dråber, og de tre parfumer siges at være næsten hellige. Du kan læse mere om dem her. Og således et slag for parfume!
Foto: Les Liquides Imaginaires
Ingen Kommentarer