Da Estée Lauder skabte Re-Nutriv i 1956 blev der ikke sparet på noget. Hun arbejdede i et hemmeligt rum og betroede kun den fulde formel til en enkelt medarbejder. Hun fyldte cremen med 26 af verdens dyreste ingredienser og nogle af videnskabens mest effektive formler. Cremen kom i en gylden krukke, for Estée Lauder havde en fast tro på, at kvinder, uanset deres økonomiske status, ville købe, hvis de var overbevist om et produkts værd. ”Hvorfor bruger du så mange penge på en Picasso?” lød det, ”lærredet under hans maleri koster to dollars og 75 cents, hver malerbøtte han har brugt måske en dollar, alt i alt omkring elleve dollars. Hvorfor betaler du så mange penge for sådan et lille billede? Du betaler for kreativitet. Du betaler for oplevelsen og for evnen til at skabe noget, der passer til dig. Dette er den bedste creme i verden.” Hun satte en annonce i avisen med den berømte overskrift: Hvad gør en creme 115$ værd?, mens hun fuldstændig ignorerede råd fra alle, der forsikrede hende, at ingen ville købe så dyr en creme, når gennemsnitsprisen for cremer var 10$. Behøver jeg at sige, at Re-Nutriv blev revet ned af hylderne?
Foto: Estée Lauder
3 Kommentarer
malin birch-jensen
4. april 2012 kl. 11:35At købe en dyr créme i en guldkrukke er det samme som når urfolk gennem årtusinder har brugt amuletter og magi for at beskytte sig mod sygdom eller forsikre sig om held i jagt. Magtløshed skaber basis for overtro. Kvinder har mindre magt end mænd og jo ældre de bliver jo mere usynlige bliver de.. Derfor kan de lokkes at tro på magi..
En sjat mandelolie og lidt Niveacréme er lige så effektivt, men meget mere billigt og dermed prosaisk..
Når det kommer til make-up så gælder det dog helt klart at visse mærker har bedre kvalitet end andre. Holdbarhed, mængde af pigment, kvaliteten af bindemiddel spiller en stor rolle. Derfor vil jeg anbefalde alle med begrænsed budget at bruge billige hudpleje produkter och betale mere for god make-up!
Husk at du betaler ikke kun for selve crémen, men også for reklamekampagnen, helsidesannoncerne i Vouge og modellens honorar når du køber en luksuscréme!
Amalie S
4. april 2012 kl. 14:50Estee Lauder tester på dyr!
Karen Blum
4. april 2012 kl. 15:13Kære Malin,
Jeg er ganske uenig med dig!
Billige hudplejeprodukter er ofte fyld med mineralske olier (mineralske olier er et biprodukt fra råolieindustrien!) og det kan tilstoppe huden og give hudproblemer. Den ”gode” gamle Niveacream indeholder ud over mineralske olier desuden også parfume og parabener, og jeg ville aldrig lade den komme i nærheden af min hud – om det så galt livet!
Når man er 20 år og har fin hud, så kan man sjaske alt på den og tro, at den forbliver stram og ensartet for altid. Men er man blevet lidt ældre (jeg er 41 år), så ved man godt, at renser man ikke sin hud grundigt og plejer den med gode produkter og masser af solcreme, så hævner det sig – og alverdens makeup kan ikke reparere på det! Og husk på, at makeup-producenterne bruge lige så mange penge på kampagner og Vogue-annoncer, som producenterne af hudplejeprodukter gør. Og det gælder såvel de eksklusive som de billigere mærker.
Skulle jeg prioritere ville jeg altid investerer i gode hudplejeprodukter og gå på kompromis med makeup-produkter, så længe de ikke er fyldt med mineralske olier. Du kan ikke få dårlig hud til at se godt ud med dyr makeup, men du kan altid få smuk, velplejet hud til at se flot ud med få, billige makeup-produkter.