Forleden blev jeg spurgt af Berlingske, hvad hele denne surrealistiske tid kommer til at betyde for vores skønhedsidealer fremadrettet. Artiklens fokus var forfængelighed og om vi har mistet den et sted mellem hjemmearbejde, Zoom-møder og minus-socialisering.
Jeg tror det ikke. Hos os oplever vi det modsatte, nemlig at I, og vi, har lyst til at tage os ekstra godt af os selv i denne tid. Og nej, det er måske ikke så meget glitterøjenskygge og vippebuketter, der ryger over disken i øjeblikket (selv om jeg personligt har genfundet en hang til eyeliner), men mere ansigtsmasker, Epsom-salt og pastelfarver.
Tendensen er set adskillige gange gennem tiden og har sågar fået sit eget navn: The Lipstick Index. Historisk viser det sig nemlig, at læbestiftsalget konsekvent går op, når økonomien går ned. Det har det gjort under diverse verdenskrige og -kriser, og det ser også ud til at være tilfældet denne gang, omend det måske ikke helt bogstaveligt er læbestift, men så i al fald skønhedsprodukter, der får os til at føle os tilpas – også når vi ser i spejlet.
Tilbage til spørgsmålet om skønhedsidealerne, så tror – og håber – jeg at det kommer til at give et endnu større skub til den måde, vi ser os selv. At vi i langt højere grad vil inkludere værdier, som hvad produkterne får os til at føle, når vi bruger dem, på et langt dybere plan, end hvad en hurtig, perfekt selfie kan give os.
Samtidig bliver der også talt endnu mere om bæredygtighed og omtanke i disse dage, og (beauty)brands, der ikke har det i fokus på en eller anden måde, vil blive valgt fra i fremtiden.
Ingen Kommentarer